۱۳۹۰ تیر ۳, جمعه

از بازداشت مریم مجد در فرودگاه در شوک و حیرت هستیم




 به دنبال انتشار خبری مبنی بر «ناپدید شدن» و «بازداشت» مریم مجد، عکاس وخبرنگار ورزشی مطبوعات ایران، یک منبع کاملا آگاه که از نزدیکان خانم مریم مجد نیز محسوب می شود، در گفتگو با «دانشجونیوز» هرگونه بازداشت ایشان در منزل پدری شان و قبل از ورود به فرودگاه امام خمینی را تکذیب کرده و می گوید که وی روز جمعه با خانم لندرز، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال آلمان که میزبان ایشان در فرودگاه دوسلدورف آلمان بوده، صحبت کرده و آماده سوار هواپیمای ماهان است.
از یکی از نزدیکان مریم مجد، خبرنگار تخصصی ورزشی زنان و عضو کمپین آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرسیده ایم که آخرین بار کی با ایشان صحبت کرده که وی پاسخ داده که « پنجشنبه ۱۶ ژوئن شب حدود ساعت 23:30 دقیقه به وقت ایران» با ایشان تماس داشته و هیچ مشکلی نیز وجود نداشته است.


وبسایت رادیو فردا در خبری که سه شنبه ۳۱ خرداد ماه منتشر ساخته بوده به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ایشان «روز پنجشبنه در منزل پدری شان توسط ۴ تن از ماموران وزارت اطلاعات» بازدشت شده است. این در حالی است که این منبع آگاه که علاقه ای به انتشار مشخصاتش ندارند، در گفتگوی امروز با دانشجونیوز، این خبر را تکذیب می کند و ضمن تاکید بر اینکه شب روز قبل با ایشان تماس داشته، اعلام کرد که از ایشان پس از ورود به فرودگاه و آخرین تماس تلفنی با خانم لندرز، هیچ خبری در دست نیست
این منبع همچنین با اشاره به بی اطلاعی کامل از سرنوشت و حتی علت بازداشت این خبرنگار ورزشی، اظهار داشت که « خانواده ی خانم مجد بازداشت را تایید کرده اند اما در مورد جزییات یعنی مکان دستگیری و زمان دقیق دستگیری سکوت کرده اند»
این منبع آگاه هیچ اشاره ای به علت سکوت خانواده مریم مجد نکرده اما بنظر می رسد که مسائل امنیتی و فشارها و تهدیدهای موجود علت این امر باشد.
پترا لاندرس در نامه‌ای به وزارت امور خارجه آلمان از "ناپدید شدن" مریم مجد سخن گفته و نوشته بود: «مریم روز ۱۷ ژوئن از فرودگاه امام خمینی تهران با من تماس گرفت و گفت، تا چند لحظه دیگر سوار هواپیما خواهد شد. اما وقتی من ساعت ۱۰ و نیم صبح همان روز به فرودگاه دوسلدورف رفتم، متوجه شدم که او در هواپیما نبوده. شرکت هواپیمایی ماهان به من اطلاع داد که نام مریم مجد در لیست مسافرانش وجود ندارد»
پترا لندرز پیشتر درخصوص آشنایی خود با مریم مجد و چگونگی پیشنهاد همکاری مشترک گفته بود که: « من در بهمن ماه مریم را برای مسابقه های فوتبال ملی آلمان دیدم و چون عکاس خیلی خوبی است و تجربه های زیادی در عکاسی فوتبال زنان دارد، به او پیشنهاد کار مشترک دادم که مریم هم خیلی استقبال کرد. من همه کارهای سفر را برایش انجام دادم و به دنبالش به فرودگاه رفتم اما او نیامد. نمی دانم چه اتفاقی برایش افتاده است. این است موقعیت فعلی من. همه تلاشم را برای یافتنش می کنم»
برخورد با خبرنگاران ایران تبدیل به امری کاملا عادی در ایران شده است.
بر اساس اعلام « کمیته حمایت از روزنامه نگاران» که در نیویورک مستقر است، می گوید که جمهوری اسلامی ایران با ۵۲ روزنامه نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است. این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران گفته بود که یک سوم روزنامه نگاران زندانی جهان در ایران بسر می برند.
مریم مجد، سابقه همکاری با مجله زنان، خبرگزاری ایسنا و روزنامه ورزشی تماشا را در کارنامه خود دارد.
گفتنی است مقامات رسمی ایران تا کنون راجع به وضعیت خانم مجد نه به افکار عمومی و نه به میزبان ایشان خانم لندرز و نه حتی به سفارت المان در ایران که پیگیر قضیه ایشان است پاسخی نداده اند.
فرشید آذرنیوش- دانشجونیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر