در روزهای اخیر برخی از مسولین وزارت علوم خبر داده اند که تغییرات گسترده در سرفصل های علوم انسانی و اجتماعی آغاز شده است، رشته هایی که یکی از نگرانی های رهبر جمهوری اسلامی در این سال ها بوده است.
به گزارش دانشجونیوز، حجت الاسلام خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، گفته است که ۱۵ کارگروه در شورای تحول علوم انسانی شکل گرفته که علاوه بر بازنگری علوم انسانی، آنها قصد دارند این حوزه را از "خمودی" در آورده و "حیات" بخشدند.
آقای خسروپناه به خبرگزاری مهر گفته است که این شورا با بهره گیری از تجارب و تلاشهایی که در گذشته و در حوزه علوم انسانی صورت گرفته اقدام به سازماندهی، تشکیل کارگروه و به عضویت درآوردن استادان خبره در این کارگروه ها کرده است.
پیشتر مسولین دانشگاه علامه طباطبایی نیز خبر داده بودند که کارگروههای تخصصی بازنگری در محتوا و منابع دروس رشتههای علوم انسانی تشکیل شده است و با هماهنگی سایر روسای دانشگاهها و کارگروهها کار خود را برای بازنگری در محتوای دروس آغاز کردهاند.
بازنگری در ۵۵۵ درس و سرفصل رشتههای علومانسانی
روز گذشته، حمیدرضا آیتاللهی رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم در نشستی خبری گفت: "با توجه به کاستیهای متعدد رشتههای علومانسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی نبود، بر همین اساس با توجه به یکی از دغدغههای جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت."
به گفته وی برخی از سرفصلها و منابع دروس کارشناسی رشتههای علومانسانی بیش از ۲۰ سال تغییر نکرده بود بنابراین براساس مأموریتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصلها و منابع دروس کارشناسی ۳۸ رشته با همیاری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذیرد.
رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی این طرح را "روزآمدسازی سرفصلها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ایران" مطرح کرد.
وی افزود: "در بازنگری دروس سعی شده است بر تهیه سرفصلها در چارچوب ارزشهای اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین سرفصلها به عنوان مجموعهای به هم پیوسته و متعادل تدوین شد به گونهای که اجزاء آن از انسجام پیوستگی، همخوانی و چیدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند."
آقایآیتاللهی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصلها و منابع گفت: "اقتصاد با ۲۹ درس، تاریخ با ۱۳ درس، حقوق با ۲۱ درس روانشناسی با ۵۰ درس، زبان و ادبیات انگلیسی با ۱۳ درس، زبان و ادبیات فارسی با ۱۳ درس، علوماجتماعی با ۲۳۶ درس، علوم تربیتی و مشاوره با ۲۳ درس، علومسیاسی با ۲۲ درس، فلسفه با ۹۰ درس، مدیریت با ۱۷ درس و ارتباطات و روزنامهنگاری با ۲۸ درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصلها و منابع هستند."
به گفته وی رشته علوم اجتماعی با ۲۳۶ درس و رشتههای تاریخ زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فارسی با ۱۳ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین دروس بازنگری شده را به خود اختصاص دادهاند.
گفتنی است که این تغییرات گسترده در حوزه علوم انسانی پس آن انجام میگیرد که آیتالله خامنهای در دیداری که دو سال پیش با "دانشجویان و نخبگان اسلامی" داشت، نسبت به دو میلیون دانشجوی علوم انسانی در دانشگاههای کشور ابراز نگرانی کرده بود.
آقای خسروپناه به خبرگزاری مهر گفته است که این شورا با بهره گیری از تجارب و تلاشهایی که در گذشته و در حوزه علوم انسانی صورت گرفته اقدام به سازماندهی، تشکیل کارگروه و به عضویت درآوردن استادان خبره در این کارگروه ها کرده است.
پیشتر مسولین دانشگاه علامه طباطبایی نیز خبر داده بودند که کارگروههای تخصصی بازنگری در محتوا و منابع دروس رشتههای علوم انسانی تشکیل شده است و با هماهنگی سایر روسای دانشگاهها و کارگروهها کار خود را برای بازنگری در محتوای دروس آغاز کردهاند.
بازنگری در ۵۵۵ درس و سرفصل رشتههای علومانسانی
روز گذشته، حمیدرضا آیتاللهی رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم در نشستی خبری گفت: "با توجه به کاستیهای متعدد رشتههای علومانسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی نبود، بر همین اساس با توجه به یکی از دغدغههای جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت."
به گفته وی برخی از سرفصلها و منابع دروس کارشناسی رشتههای علومانسانی بیش از ۲۰ سال تغییر نکرده بود بنابراین براساس مأموریتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصلها و منابع دروس کارشناسی ۳۸ رشته با همیاری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذیرد.
رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی این طرح را "روزآمدسازی سرفصلها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ایران" مطرح کرد.
وی افزود: "در بازنگری دروس سعی شده است بر تهیه سرفصلها در چارچوب ارزشهای اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین سرفصلها به عنوان مجموعهای به هم پیوسته و متعادل تدوین شد به گونهای که اجزاء آن از انسجام پیوستگی، همخوانی و چیدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند."
آقایآیتاللهی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصلها و منابع گفت: "اقتصاد با ۲۹ درس، تاریخ با ۱۳ درس، حقوق با ۲۱ درس روانشناسی با ۵۰ درس، زبان و ادبیات انگلیسی با ۱۳ درس، زبان و ادبیات فارسی با ۱۳ درس، علوماجتماعی با ۲۳۶ درس، علوم تربیتی و مشاوره با ۲۳ درس، علومسیاسی با ۲۲ درس، فلسفه با ۹۰ درس، مدیریت با ۱۷ درس و ارتباطات و روزنامهنگاری با ۲۸ درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصلها و منابع هستند."
به گفته وی رشته علوم اجتماعی با ۲۳۶ درس و رشتههای تاریخ زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فارسی با ۱۳ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین دروس بازنگری شده را به خود اختصاص دادهاند.
گفتنی است که این تغییرات گسترده در حوزه علوم انسانی پس آن انجام میگیرد که آیتالله خامنهای در دیداری که دو سال پیش با "دانشجویان و نخبگان اسلامی" داشت، نسبت به دو میلیون دانشجوی علوم انسانی در دانشگاههای کشور ابراز نگرانی کرده بود.
از نظر وی، از آنجا که در زمینهی علوم انسانی کار بومی نشده و تحقیقات اسلامی صورت نگرفته و کتاب آماده و استاد مبرز معتقد به جهانبینی اسلامی وجود ندارد، بنابراین وجود دو میلیون دانشجوی علوم انسانی نگرانیآور است.
به عقیده آیتالله خامنهای، "بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه هایى هستند كه مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است."
به عقیده آیتالله خامنهای، "بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه هایى هستند كه مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است."
دانشجو نیوز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر