۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

اعتراض هوشنگ کامکار به پخش بدون اجازه‌ی آثارش از تلویزیون



هوشنگ کامکار: می‌گوید من امتیاز قطعه «کجائید‌ای شهیدان خدایی» را هرگز واگذار نکرده‌ام اما مسئولان صدا و سیما بدون اجازه و به هر شکلی که می‌خواهند آن را به نام خودشان پخش می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، هوشنگ کامکار در هفدهمین نشست نقد نغمه که یکشنبه ۶ آذر در فرهنگسرای شفق برگزار شد ضمن انتقاد به عملکرد صدا و سیما در خصوص رعایت نکردن حق و حقوق مولف گفت: "من هرگز دست به ساخت آثار سفارشی نزده‌ام و حتی در آن سال‌های دهه ۶۰ نیز قطعه «کجائید‌ای شهیدان خدایی» را با هزینه‌های شخصی و با فروش سکه‌های عروسی‌ام ساختم و ضبط کردم که متاسفانه مسئولان صدا و سیما امروز این اثر را به نام خودشان پخش می‌کنند."
آهنگساز «کجائید‌ای شهیدان خدایی» در ادامه افزود: "من هرگز امتیاز این اثر را واگذار نکرده‌ام؛ فقط دو بار از طرف ارشاد برای اجرای زنده آن از من اجازه خواستند که گفتم ایرادی ندارد. اما هم در صدا و سیما و هم در رادیو به هر شکلی که بخواهند و بدون هیچ گونه اجازه‌ای آن را به نام خودشان پخش می‌کنند. همچنین در قبال تمام سال‌هایی که این اثر پخش شده هرگز حق و حقوقی پرداخت نشده است."
وی همچنین تصریح کرد: "این در حالی است که هزینه‌های تولید آثار موسیقایی در کشورمان بسیار بالا است و نه تنها صدا و سیما حق و حقوق مولف را پرداخت نمی‌کند بلکه رعایت نکردن مسئله کپی رایت در میان مردم نیز به معضل دیگری برای شکست اقتصادی آثار موسیقایی تبدیل شده است."
کامکار ادامه داد: "من در طول چند سال اخیر ۵ آلبوم را با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان منتشر کرده‌ام. اما به دلیل کپی غیر قانونی این آثار در سایت‌های اینترنتی، ناشران تنها حدود ۴ میلیون تومان که را به من پرداخت کرده‌اند. اگر مردم هم به این رویه ادامه دهند و به کپی اینترنتی غیر مجاز آثار موسیقی بپردازند شاید در آینده دیگر شاهد تولید آثار جدی نباشیم."
کامکار در این نشست که به نقد و بررسی پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه اختصاص داشت در این باره گفت: "من این اثر را به سفارش کسی ننوشته‌ام و معتقدم این آلبوم کامل‌ترین اثر من تا به امروز محسوب می‌شود و هر دو پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه را بسیار دوست دارم. من حتی تصمیم داشتم اگر نتوانم این کار را با شکل و شمایل مرسوم تولید و عرضه کنم حتما آن را بر روی فضای مجازی اینترنتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر