۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

دستکاری کارنامه دانشجویان در کنکور ارشد برای محروم کردن آن‌ها از ادامه تحصیل

article picture


تعدادی از فعالین دانشجویی داوطلب در کنکور کارشناسی ارشد سال جاری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که در نتایج آزمون آنها “دستکاری” شده و سازمان سنجش آموزش کشور با کم کردن امتیاز آنها در آزمون، رتبه ای بسیار پایین تر از رتبه واقعی آنها در کارنامه اولیه اعلام کرده است. به این ترتیب این داوطلبان بخت پذیرفته شدن در این آزمون رقابتی و ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را از دست خواهند داد.

یکی از این دانشجویان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من هم کاملا آماده بودم و هم پس از آزمون و انتشار کلید پاسخ‌ها مطمئن بودم میانگین درصد نمراتم دست کم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است. اما در کارنامه صادر شده این عدد کمتر از ۲۰ درصد بود. آنچه مرا به دستکاری ناشیانه در نمراتم مطمئن می‌کند این است که در یک درس نمره من ۷/۴۱ درصد بوده که به هیچ شکلی امکان پذیر نیست؛ زیرا این درس ۲۰ سوال دارد و هر پاسخ اشتباه نیز یک سوم نمره منفی دارد.»


غیر از دانشجویانی که با دستکاری در نتایج آزمون‌شان مواجه شدند، عده دیگری نیز اساسا از دریافت کارنامه محروم مانده اند و عده‌ای نیز در روزهای پیش از اعلام نتایج به سازمان سنجش فراخوانده شده و وادار به پرکردن اوراق صلاحیت عمومی و همچنین تعهدهای کتبی شده اند. این در حالی است که رییس سازمان سنجش آموزش کشور، روز گذشته در به روزنامه شرق چاپ تهران گفته است«دانشجوی ستاره‌دار نداریم اما دانشجویان مشکل‌دار که دارای پرونده‌های انضباطی هستند، داریم.»

محمدحسین سرورالدین همچنین ادعا کرده است: «به خاطر فعالیت سیاسی داوطلبی از ثبت‌نام منع نمی‌شود مگر اینکه حرکت‌های خلاف قانون انجام داده باشد که بر اساس تصمیم مراجع ذی‌ربط مشخص می‌شود و احکام کمیته‌های انضباطی باشد که نمی‌توانند در کارشناسی ارشد شرکت کنند.»


موضوع دستکاری کارنامه دانشجویان به منظور محروم کردن آنها از ادامه تحصیل اول بار نیست که طی سالهای گذشته مطرح می شود، اما امسال این شبهه به صورت جدی‌تری مطرح شده است. سازمان سنجش آموزش کشور که متولی برگزاری کنکور دانشگاه‌ها در ایران است اجازه دسترسی به پاسخ‌نامه را به داوطلبان معترض نمی‌دهد و آن‌ها تنها می‌توانند منتظر بررسی مجدد این سازمان باقی بمانند و البته این بررسی مجدد تا به حال همواره به تایید نتیجه اولیه اعلامی ختم شده و دست داوطلب در پیگیری حق خود بسته خواهد ماند.

برای یکی از این دانشجویان در رشته ای که تنها حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دارد رتبه ۲۴۸ اعلام کرده اند در حالی که این فعال سابق دانشجویی معتقد است با توجه آزمونی که داده در بدترین شرایط رتبه واقعی‌اش دو رقمی است. این دانشجوی داوطلب در آزمون تحصیلات عالی که سال گذشته نیز جزو دانشجویان موسوم به «ستاره دار» بوده و از ورود به دوره تحصیلات تکمیلی محروم شده است به کمپین گفت: «سال گذشته در رشته علوم سیاسی در آزمون ارشد شرکت کردم که نتیجه‌ای برایم نیامد. یعنی در کارنامه‌ام نوشته بود “داوطلب گرامی به دلیل نقص پرونده در صورت تمایل در تاریخ ۸۹/۳/۴ به سازمان سنجش مراجعه کنید.” مراجعه کردم و متوجه شدم که به دلیل فعالیت‌های سیاسی از قبیل سردبیری نشریه دانشجویی یا جضور در انجن اسلامی دانشگاه ستاره‌دار شده‌ام. فرمی پر کردم و منتظر جواب شدم که جوابی نیامد. آبان ماه دوباره رفتم و با آقای جلیلیان (کسی که پرونده‌ام دستش بود) و آقای دکتر نوربخش (مسئول واحد گزینش سازمان سنجش) صحبت کردم. به پرونده‌ام نگاه کردند و گفتند دو یا سه ترم معطل می‌شوم ولی اجازه می‌دهند که به دانشگاه برگردم. البته شرط کردند که نباید هیچ فعالیت سیاسی داشته باشم. ولی خوب در نهایت این اجازه به من داده نشد.»

این فعال دانشجویی دانشگاه شهر کرد ادامه می‌دهد: «امسال خواستم با شرکت در رشته مهندسی که هم به رشته خودم نزدیک‌تر بود و هم فکر می‌کردم نسبت به علوم سیاسی حساسیت کمتری برای مسئولان داشته باشد ادامه تحصیل دهم ولی با این رتبه عملا هیچ شانسی برای قبولی ندارم.»

طی سال های گذشته گزارش های حراست و کمیته انضباطی دانشگاه و همچنین وزارت اطلاعات مبنای عملکرد سازمان سنجش برای اعلام نکردن اسامی ده ها دانشجو و محروم کردن آنها ازتحصیلات عالیه به دلیل فعالیت های غالبا سیاسی ضمن تحصیل و یا گرایشات مذهبی آنها بوده است.

تحقیقات کمپین نشان می دهد که طی ۶ سال گذشته اخراج و بازنشته کردن اجباری اساتید و محروم کردن دانشجویان منتقد از ادامه تحصیل به صورت سیستماتیک از سوی دستگاه های حکومتی به عنوان سیاستی برای خارج کردن منتقدین نظام از آموزش عالی دنبال شده است. وزیر علوم، کامران دانشجو که پیش از این به صراحت از با خاک یکسان کردن دانشگاه غیر ولایی صحبت کرده بود، طی روزهای گذشته به خبرگزاری مهر گفت: «استقلال دانشگاه دال بر این نیست که حاکمیت نمی‌تواند اعمال حاکمیت کند. حاکمیت اگر تشخیص دهد که دانشگاه از ریل و خواسته مردم جدا می‌شود نه تنها حق دارد بلکه وظیفه دارد که دانشگاه را به مسیری بیاورد که مردم از ما انتظار دارند.» وی همچنین خواسته مردم را آنچیزی دانسته که در ۹ دی (تظاهرات هواداران حکومت در سال ۸۸) نشان داده شده است.

http://www.parsdailynews.com/75347.htm
کمپین بین المللی حقوق بشردرایران
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر