۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

رضا خندان، همسر نسرین ستوده به دادسرای اوین احضار شد

article picture


رضا خندان، همسر نسرین ستوده وکیل برجستهٔ حقوق بشری و زندانی سیاسی، به دادسرای اوین احضار شده است. بر اساس احضاریه‌ای که آقای خندان دریافت کرده است وی باید روز ششم مهرماه، جهت ادای پاره‌ای از توضیحات خود را به دادسرای اوین معرفی کند.

رضا خندان در این رابطه به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «هر چند وقت یک بار از این احضاریه‌ها برایم می‌فرستند و اتفاق جدیدی نیست. ولی گاهی به جایی می‌رسد که ناچار هستم بروم. این بار ششم است که احضار می‌شوم. اما دوبار برای کفیل بنده احضاریه فرستاده‌اند. من با وکلا هم صحبت کرده بودم و درست و قانونی این بود که احضاریه را برای خودم می‌فرستادند و اگر آدرسم عوض شده بود یا نمی‌رفتم برای کفیل اخطار می‌فرستادند. به همین دلیل به دادگاه مراجعه نکرده بودم. ولی آخرین بار با کفیل من در محل کارش تماس گرفته و ایشان را به قطع حقوق تهدید کرده‌اند و من نه به این دلیل که این روال را قانونی بدانم، بلکه برای اینکه برای ایشان مزاحمتی ایجاد نشود فردا به دادگاه مراجعه خواهم کرد. البته احضاریه‌ها را به خود وکیل نداده و امضا نگرفته‌اند، بلکه به اعضای خانوادهٔ ایشان تحویل داده‌اند بنابراین ابلاغ محسوب نمی‌شود».


آقای خندان پیش‌تر نیز چهاربار به دادسرای اوین احضار شده بود که یک بار منجر به بازداشت بیست و چهارساعتهٔ ایشان شد یک بار دیگر نیز دادستان وی را احضار کرده بود. در آخرین مورد روز یکشنبه ۱۶ مرداد، مقامات زندان اوین ضمن جلوگیری از ملاقات نسرین ستوده با فرزندانش، رضا خندان و سایر اعضای خانواده او را چند ساعت به بهانه بازرسی لوازم شخصی در بازداشت نگه داشتند. آقای خندان این اقدامات مقامات قضایی را در جهت «اعمال فشار بیشتر» توصیف کرده و در این خصوص گفت: «البته به صورت عمدی این کار را می‌کنند که حوزه فشار را بیشتر کنند. به نسرین خبر نداده بودم که فشار بیشتری را در زندان متحمل نشود اما در ملاقات آخر این موضوع را به او اطلاع دادم.»


همسر نسرین ستوده، همچنین در صفحه فیس بوک خود در ارتباط با خبر این احضار نوشته است «امیدوارم مرا نگه ندارند، اگر ماندگار شدم بچه‌ها را به شما دوستان دور و نزدیک می‌سپارم».

نسرین ستوده، وکیل برجستهٔ حقوق بشری و از مدافعین حقوق کودکان و زنان از روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۸۹، در بازداشت است. روز ۳۳ شهریورماه جاری، دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم نسرین ستوده مبنی بر ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج او از کشور را به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت کاهش داد.

گفتنی است، نسرین ستوده در این مدت نه تنها از حقوق اولیه متهم مانند حق مرخصی برخوردار نبوده است، بلکه به دلیل فشارهای بیش از اندازه چندین بار دست به اعتصاب غذا زده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر