محمد جواد لاریجانی: اول از همه، مخالفان در ایران، منظورم اصلاح طلبان در ایران تقریبا چهل نماینده در مجلس دارند. آنهایی که در زندانند به دلیل عقاید سیاسی خود آنجا نیستند. آنها خارج از ساختار قانونی فعالیت می کنند. برای فعالیت در جامعه مدنی باید به قوانین احترام گذاشت، حتی اگر قوانین را دوست ندارند. در ایران اگر کسی منکر خدا شود یا نظام اسلامی را نهی کند، دیگر چرا باید قادر به شرکت در انتخاباتی شود که همراه با سوگندی است که شخص را متعهد به خدمت در نظام اسلامی می کند.
لاریجانی: “مردمسالاری ما مخصوص و بر مبنای عقلانیت اسلامی است”
یورونیوز:محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز اظهار داشت که ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد عملا به پایان رسیده است.
آقای لاریجانی افزود که پس از انتخابات مجلس نهم، غرب باید این واقعیت را قبول کند، که ایران نوع جدیدی از دموکراسی است. او همچنین از برنامه هسته ای ایران دفاع کرد.
آقای لاریجانی همچنین به ملاقات اخیر رهبران اسرائیل و ایالات متحده آمریکا و بحث در مورد احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران واکنش نشان داد.
مشروح گفتگوی جان دیویس، خبرنگار یورونیوز با محمد جواد لاریجانی در پی می آید:
محمد جواد لاریجانی: فکر می کنم خود را جای مردم آمریکا قرار دادن، نامطبوع خواهد بود، چون برای کسب اعتماد مردم آمریکا و رسیدن به ریاست جمهوری، به نظر می رسد که داوطلب ها قبل از اینکه نظر موافق مردم را کسب کنند، به دنبال جلب رضایت نتانیاهو و آیپک، یعنی کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل، می روند. سیاستمداران آمریکایی برای تغییر مسیر توجه مردم، از این موضوع استفاده کردند. برنامه هسته ای ایران بسیار شفاف است و همه به آن آگاهی دارند. این یک مقدمه چینی سیاسی بود که توجه مردم را از مشکلات اقتصادی که حل و فصلشان بسیار سخت است، دور کند. برای پاسخ به این مشکلات، دموکرات ها و جمهوریخواهان هیچیک پاسخ مناسبی ندارند. ولی در هر حال، این صحبت های منفور درباره خشونت علیه یک ملت، بی سابقه است.
یورونیوز: شما می گویید که برنامه هسته ای ایران شفاف است، ولی حتی روس ها گفتند که ایران باید به تعهدات خود عمل کند و به بازرسان بین المللی اجازه بازدید از تاسیسات اتمی را بدهد. ماه فوریه گذشته، هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی دست خالی برگشتند و گفتند که از هر طرف جواب رد گرفته و راهش بسته است. شفافیت کجاست؟
محمد جواد لاریجانی: آنجا نظارت، مداوم است. دوربین ها آنجاست. بازرسان بازدید می کنند. “دست خالی” اصطلاح بدی است که استفاده کرده اند، چون بستگی دارد ماموریت خود را چگونه تعریف کرده اند. بدیهی است که آنها باید ماموریت خود را راحت توصیف می کردند. آنها نمی توانند بدون مقدمه بیایند و بگویند: “می خواهم آنجا بروم و نظارت کنم.”
یورونیوز: ولی این فقط در یک نظام شفاف، می تواند اتفاق بیافتد. اینطور نیست؟
محمد جواد لاریجانی: حتی در یک نظام شفاف هم آنها نمی توانند تلفن بزنند و بگویند می خواهند اینجا و آنجا بروند. ما کاملا با شفافیت موافقت کردیم. ولی معادله دو طرف دارد. از ما انتظار شفافیت هست و ما انتظار همکاری از طرف دیگر داریم. ما باید به همه جوانب فعالیت های اتمی غیر نظامی دسترسی داشته باشیم. کشورهای دیگر باید با ما همکاری کنند. ما از همه اینها محروم هستیم و آنها به طور یک جانبه از ایران می خواهند شفاف باشد. این کاملا متناقض است.
یورونیوز: آن طوری که من فهمیدم، شما می گویید شفافیت کامل وجود ندارد، چون در عوض چیزی عاید شما نمی شود.
محمد جواد لاریجانی: نه، در واقع می خواهم بگویم که درجه های مختلف شفافیت وجود دارد. بستگی به این دارد که در چه زمانی، چه چیزی توجه بازرسان را به خود جلب می کند. ما از رآکتور اتمی تهران برای تولید دارو و درمان برای بیماران سرطانی استفاده می کنیم و قاعدتا باید بتوانیم اورانیوم غنی شده بیست درصدی بخریم. آنها اول گفتند باید مبادله کنیم. ما گفتیم: موافقیم. آنها گفتند: نه باید همه اورانیوم حداقل غنی شده را بدهید. این معنی ندارد. ما می خواهیم از رآکتور اتمی تهران که کاملا اهداف درمان پزشکی دارد استفاده کنیم. پس ما گفتیم: فراموش کنید، ما آن را ساختیم و از آن استفاده کردیم. اینها عادات بد ایالات متحده است. ما سرکردگی ایالات متحده آمریکا را قبول نمی کنیم. این داستان کاملا شکست خورده است. آنها می توانند با ما مانند هر کشور مستقل دیگر رفتار کنند.عالی است! می توانیم صحبت کنیم، می توانیم معامله کنیم، می توانیم بدهیم و بگیریم. کارهای بسیاری می توانیم انجام دهیم. ولی دستورنمی گیریم. این سرکردگی را آلمان، سارکوزی یا دیگران می توانند قبول کنند ولی قطعا ایرانی ها قبول نمی کنند.
موضوع اصلی واضح است. ایران، با یک نظام اجتماعی-سیاسی متفاوت به عنوان یک قدرت با نفوذ در منطقه ظهور می کند. ما مردم سالاری مخصوص به خود داریم که براساس سیستم لیبرال سکولار نیست، بلکه بر مبنای عقلانیت اسلامی است. ایران با تجربه سی دهه اخیر، از کشوری آلت دست ایالات متحده به کشوری برجسته در منطقه تبدیل شد. با سطحی پیشرفته در زمینه علم و فن آوری.
یورونیوز: ممکن است درباره این دموکراسی توضیح دهید که رهبران مخالفان در بندند و بسیاری از داوطلبان اجازه شرکت در انتخابات را ندارند. این چه نوع مردمسالاری است؟
محمد جواد لاریجانی: اول از همه، مخالفان در ایران، منظورم اصلاح طلبان در ایران تقریبا چهل نماینده در مجلس دارند. آنهایی که در زندانند به دلیل عقاید سیاسی خود آنجا نیستند. آنها خارج از ساختار قانونی فعالیت می کنند. برای فعالیت در جامعه مدنی باید به قوانین احترام گذاشت، حتی اگر قوانین را دوست ندارند. در ایران اگر کسی منکر خدا شود یا نظام اسلامی را نهی کند، دیگر چرا باید قادر به شرکت در انتخاباتی شود که همراه با سوگندی است که شخص را متعهد به خدمت در نظام اسلامی می کند.
یورونیوز: آیا شما می گویید که میرحسین موسوی یا مهدی کروبی منکر خدا شده اند؟
محمد جواد لاریجانی: خیر من می گویم که آنها هنگام انتخابات اخیر در کودتایی علیه حکومت شرکت کرده اند. آن، مبارزات انتخاباتی نبود. آنها از فضای انتخابات سو استفاده کردند و سر آخر حتی قبل از اعلام نتایج، خود را برنده خوانده، از مردم خواستند تا به خیابان ها بروند و دولت را سرنگون کنند و دولت جدید ایجاد کنند. این قطعا یک کودتاست. این جرم بزرگی است.
یورونیوز: آیا محاکمه شده اند؟
محمد جواد لاریجانی: آنها تحت نظرند و مدارکی علیه آنها در حال گردآوری می باشد. در حقیقت دولت و نظام خواستار رفتاری ملایم با آنهاست. این به نفع ملتی بزرگ که به حکومت خود اعتماد دارد نیست که برای اشتباهاتش حداکثر مجازات را دریافت کند. نظام می خواهد حداقل مجازات را قائل شود.
یورونیوز: پس از انتخابات، رییس جمهور احمدی نژاد در چه موقعیتی است؟ پایگاه قدرت او کجاست؟
محمد جواد لاریجانی: رییس جمهور احمدی نژاد در حال اتمام دومین دوره خود است. بدیهی است که مطابق قانون اساسی نمی تواند دوباره رییس جمهور شود. ما بر انتخابات آینده متمرکز شده ایم تا کاندیداهای برتر را برگزینیم و برای انتخاب یکی از آنها تلاش کنیم و شاید موفق شویم.
گزارش احمد شهید، اصلاح رفتار یا تداوم خشونت; اتهامات منتسب به احمد شهید مصداق محاربه
گزارش احمد شهید، اصلاح رفتار یا تداوم خشونت
آقای احمد شهید با بررسی و تحقیق هایی که در ماههای گذشته نمود، دومین گزارش خود را که نسبتا در تطبیق گزارش نخست، از مقبولیت و جامعیت بیشتری برخوردار و به موضوعات حقوقی و قضایی پرداخته شد، به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه نمود. روال شورای حقوق بشر بر این است که در دوران تنظیم گزارش و پس از آن، این حق به کشور مخاطب داده می شود تا در برابر گزارش تنظیم شده از خود دفاع کند. همانند قاضی بی طرفی که این حق را به متهم می دهد تا در برابر اتهامهایی که با آن مواجه می شود از خود دفاع کند.
گزارش آقای احمد شهید حاوی نکات بسیار قابل تاملی است، این گزارش بیانگر گوشه کوچکی از دریای نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی است، چرا که این امکان برای آقای شهید وجود نداشت تا از نزدیک به موارد اساسی نقض حقوق بشر در ایران مواجه شود. در صورتیکه این امکان به گزارشگر ویژه حقوق بشر داده شود تا در داخل ایران به تحقیقات خود بپردازد، مطمنا با موارد و موضوعاتی روبرو خواهد شد که ظن جامعه جهانی به جنایت جمهوری اسلامی علیه بشریت را به یقین تبدیل می کند. آقای احمد شهید تنها توانسته اند، حداکثر با یکصد نفر ملاقات نموده و مشاهدات آنان را به عنوان قربانیان نقض حقوق بشر، بر روی کاغذ آورده و ثبت کنند. این در حالی است که سالانه قریب به هشت میلیون پرونده در دادگاههای جمهوری اسلامی ایران مورد رسیدگی قرار می گیرد که عمده آنها پرونده های کیفری است و عمده اصحاب دعوا با نقض حقوق بشر مواجه می گردند.
بر همکان روش و مبرهن است که جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده، مستمر و بی واهمه به نقض حقوق شهروندان ایرانی می پردازد و به خوبی و در حد بضاعت، موارد نقض حقوق بشر در گزارش آقای احمد شهید تاکید شده است، به عبارت دیگر گزارش آقای احمد شهید تاکیدی بر انعکاس های صدای قربانیان نقض حقوق بشر به وسیله فعالین حقوق بشر ایرانی است. فعالینی که هر یک به نوعی قربانی نقض حقوق بشر در ایران شده اند و آنها فارغ از نگاه سیاسی به موضوع حقوق بشر در ایران می پردازند.
اما موضوعی که مهم است و جای تامل دارد و البته جای تعجب ندارد، رفتار و واکنش های مقامات جمهوری اسلامی ایران به این گزارش است. بالتبع هدف از تنظیم چنین گزارش هایی محاکمه و مجازات عاملین نقض حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیست، چرا که طبیعتا و قانونا هم شورای حقوق بشر توانایی و صلاحیت محاکمه دولت ها و ناقصین حقوق بشر را ندارد و فلسفه چنین گزارش هایی صرفا برای وادار نمودن کشورهای عضو سازمان ملل به اصلاح رفتار خویش و آگاهی به رفتارشان و احترام به میثاق ها و معاهدات بین المللی است. در تمام گزارش آقای احمد شهید کوچکترین عبارت توهین امیز به مقامات جمهوری اسلامی مشاهده نمی شود، تمامی انچه نوشته شده است، بر اساس مشاهدات آقای احمد شهید بوده و هیچ جمله ای بدون تحقیق و بررسی در گزارش گنجانده نشده است، گزارش حاوی مستندات قابل اثبات است، دارای پایه و اساس بوده و با مصوبات شورای حقوق بشر و معاهدات و قراردادهای بین المللی کاملا همخوانی و هماهنگی دارد. در مقابل دفاع مسولین جمهوری اسلامی نه تنها حاوی نکات قابل اثبات و حقوقی و قضایی نبوده است، واکنشی سیاسی و بی ادبانه و گستاخانه بوده است، که نشان می دهد این رفتارهای ظاهری در باطن و در رسیدگی های قضایی بر روی پرونده های اشخاص حقیقی و حتی حقوقی عملی می گردد.
آخرین واکنش مسولین جمهوری اسلامی در مکانی رسمی و بین المللی بوده است، آقای جواد لاریجانی که نماینده حقوق بشر جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل است، به عنوان مدافع رفتارهای جنایتکارانه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر حاضر شده و چنان به توهین و تهدید آقای احمد شهید و چند کشور عضو شورای حقوق بشر می پردازد که رییس جلسه مجبور می شود برای برقراری و حفظ اعتبار و آبروی شورای حقوق بشر، جایی که به عنوان قلب سازمان های حقوق بشر محسوب می گردد، میکروفون آقای لاریجانی را قطع کند. عصبانت آقای لاریجانی به هیچ عنوان قابل درک و توجیه نیست چرا که اگر دولتی به حقوق شهوندان خود احترام قائل و در محلی رسمی با اتهاماتی ناروا و بی اساس روبرو شود نیازی به عصبانیت و از کوره در رفتن ندارد. می تواند به راحتی با دلایل و امارات و قرائن قضایی اتهامات وارده را مرود اعلام کند نه اینکه شروع به توهین و بی ادبی کرده و با آبرو و حیثیت تک تک ایرانیان بازی کند. مسولین جمهوری اسلامی متاسفانه تاکنون یک پیش زمینه منفی در افکار و عقاید جامعه جهانی به وجود آورده اند، بر عکس مردمان ایران که سعی و تلاش می کند، فرهنگ غنی و دیرینه خود و مردم نوازی و صلح طلبی ایرانیان را حفظ کنند، همچون آقای اصغر فرهادی که تمام تلاش خود را برای بالابردن شان و مقام ایرانیان به کار برده است، مسولین جمهوری اسلامی به نام اسلام چنان رفتاری از خود نشان می دهند که جهانیان به این باور رسیده اند که اسلام دینی خشونت بار با خصوصیاتی وحشیگرایانه است و نمایندگان ایران در مجامع مختلف به این وحشی گری مهر تایید می زنند.
در روزهای گذشته مسولین جمهوری اسلامی ایران، به آقای احمد شهید اتهاماتی منتسب نموده اند که مجازات قانونی این اتهامات در ایران، اعدام است، به عبارت دیگر چنانچه آقای احمد شهید به ایران روند، این امکان برای دستگاه های امنیتی و دادگاه انقلاب وجود دارد تا ایشان را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده و حکم اعدام را نیز اجرا کنند، به عنوان مثال همکاری با گروههای تروریستی از جمله این اتهامات است، بنا به گزارش های سایت های خبری دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفته است که ما با گزارشگر ویژه ای روبرو هستیم که با شرورترین گروههای تروریستی که دستشان به خون ملت ایران آغشته است همکاری نزدیک دارد و مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران نیز میگوید که گزارش احمد شهید، "ظلمی نابخشودنی" است.
به جا و شایسته است تا مقامات جمهوری اسلامی به جای اینگونه رفتار های نسنجیده و هوچی گریهای بی مورد، بر رفتار خود نظاره کنند، توصیه های افراد بی طرف و مدافعین حقوق بشر را جدی بگیرند و امکانات اعمال و اجرای مقررات حقوق بشر در ایران را فراهم کنند، به نظر می رسد گزارش آقای شهید باز هم به نفع جمهوری اسلامی تنظیم شده است چرا که با تجربه ای که در دوران وکالت در دادگستری های ایران تحصیل نموده ام، همچنان عقیده دارم که اعمال و رفتار برخی از مقامات و مسولین جمهوری اسلامی ایران به خصوص رهبری و دستگاههای نظارتی و قضایی و اجرایی امنیتی تحت حاکمیت ایشان، نسبت به شهروندان ایرانی مصداق بارز جنایت علیه بشریت و نسل کشی است.
محمد مصطفایی وکیل دادگستری |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر