۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه



 امیدرضا میرصیافی


روز وبلاگ‌نويس در دبی و با حضور عده‌ای از وبلاگ‌نويسان اين شهر برگزار شد. روز وبلاگ‌نويس به ياد امیدرضا ميرصيافی وبلاگ‌نويس ايرانی در سراسر جهان برگزار می‌شود که دو سال پيش جان خود را در زندان از دست داد.

دو سال پيش در روز ۲۷ اسفند ۱۳۸۷، اميدرضا ميرصيافی وبلاگ نويس ايرانی در زندان اوين تهران جان خود را از دست داد. مرگ اميدرضا در زندان، وبلاگ‌نويسان جهان را برآن داشت تا اين روز را روز وبلاگ‌نويسان بنامند و نام «او آر ۳۱۸ » را بر آن بگذارند که از حروف اول نام اميد رضا و تاريخ مرگ او ساخته شده است.

جمعه شب عده‌ای از وبلاگ‌نويسان مقيم دبی دور هم جمع شدند و کارگاهی از نقاشی و خطاطی برپا کردند. اين افراد از کشورهای مختلف بودند و با وجود تنوع فرهنگی در يک چيز اشتراک داشتند، و آن علاقه‌شان به آزادی بيان بود. آنها برای گردهمایی امسال خود شعار «من فرياد می‌زنم پس هستم» را انتخاب کرده بودند.

عظما آچا وبلاگ‌نويس اماراتی، در باره اين گردهمایی به راديو فردا می‌گويد:

«ما امشب در اينجا ابراز وجود خلاق از راه‌های هنری را ستايش می‌کنيم، ما دومين سالروز مرگ اميدرضا ميرصيافی را پاس می‌داريم که بخاطر بيان نظراتش جانش را از دست داد. برای ما هنر يک وسيله بيان است، ما معتقديم آزادی بيان نبابد تهاجمی باشد و جلوی آزادی ديگران در بيان نظراتشان را بگيرد. به نظر ما بيان نفرت جزیی از آزادی بيان نيست.»

يکی از حاضران وبلاگ‌نويس سودانی، بن‌مجاهد، بود که می‌گويد مشغول نوشتن داستانی است که هربار بخشی از آن را در وبلاگش چاپ می‌کند. او ميگويد وبلاگش ۴ هزار بيننده دارد. او امشب سعی داشت تا بر روی بوم نقاشی آيه‌ای از قران را در رسای آزادی بيان بنويسد.

در طرفی ديگر دختران اماراتی يک روبنده از تخته ساخته بودند و از همه می‌خواستند تا گوشه‌ای از آنرا امضا کنند.

به سراغ يک خانمی می‌روم که با شور و شوق تابلوی کوچکی از لب‌های ماتيکی را طراحی می‌کند. او سوزان يک وبلاگ‌نويس فمينيست است و در باره وبلاگش به راديو فردا می‌گويد:

«وبلاگ من "اميزينگ وومن راک دات کام "است که در ماه‌های گذشته کارش گرفته و حدود ۷۵ هزار بيننده در ماه دارد. من اين وبلاگ رو سه سال پيش شروع کردم. من ۱۸ سال است که در امارات زندگی می‌کنم و بنظر من وبلاگنويسی هيچ محدوديت مکانی نداره و همين اينترنت رو جالب ميکنه. با همه ميتونی در ارتباط باشی و همه دنيا در دسترسه. من به تازگی مجری برنامه‌ای شده‌ام به نام سوليا که گفتگو بين دانشجويان مسلمان و غير مسلمان را تسهيل ميکنه.

در وبلاگ سوزان چندين لينک مربوط به ايران هم ديده می‌شود.

دومين سال برگزاری روز وبلاگ‌نويس در دبی مصادف است با تحولات اجتماعی و سياسی در جهان عرب و نقشی که سايت‌های اينترنتی در راه‌اندازی گفتمان اجتماعی در اين جوامع بازی می‌کنند.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر