وزیر سابق نفت ایران از توقف احداث پالایشگاه خلیج فارس و بیکاری ۶۲۰۰ نفر در این پروژه خبر داد. پالایشگاهی که در صورت احداث بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در خاورمیانه لقب میگرفت، نیمهکاره رها شده است.
دویچه وله:کاظم وزیری هامانه، وزیر سابق نفت ایران در سخنانی تازه به دلایل عدم بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس پرداخته است.
به گفته آقای هامانه، کلنگ احداث این پالایشگاه که از آن با عنوان "پروژه ملی" نام برده میشود، در سال ۸۵ زده شده و بعد از ۵ سال در بهترین حالت فقط ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.
رئيس هيئت مديره شركت سرمايهگذاری نفت و گاز، "توقف کامل" احداث این پالایشگاه را تایید کرده است. به گفته آقای هامانه سهم سهامداران در احداث این پالایشگاه که قرار بوده ایران را از واردات بنزین بینیاز کند، ۳۰ درصد بوده که همه آن پرداخت شده است.
عدم پرداخت سهم ۷۰ درصدی از سوی وزارت نفت که البته اعتبار آن پیشبینی شده بود، باعث توقف کامل پروژه در سال ۸۸ و بیکار شدن ۶۲۰۰ نیروی کار مشغول در این پروژه شده است.
کاظم وزیری هامانه استعفای خود از سمت رئیس هیئت مدیرهی ستاره خلیج فارس را همزمان با توقف کامل احداث این پالایشگاه در سال ۸۸ دانسته است.
پیشرفت کمتر از ۸ درصدی احداث پالایشگاه
علیرضا ضعیمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفت، گفته است برای احداث این پالایشگاه تاکنون یک میلیارد و ششصد میلیون دلار هزینه شده و ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای تکمیل احداث پالایشگاه لازم است.
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفت دلیل پیشرفت کمتر از ۸ درصدی احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس در دوسال گذشته، عدم پرداخت سهم ۳۰ درصدی سهامداران این پالایشگاه بوده است.
کاظم وزیری هامانه اما با تکذیب سخنان مدیرعامل شرکت پالایش فرآوردههای نفت، مبنی بر کمکاری سهامداران میگوید: « من تا شهريور سال گذشته رئيس هيئت مديره ستاره خليج فارس بودم.
قرار بود ۳۰ درصد سرمايه را از طريق شركا تامين كنيم و ۷۰ درصد مابقی از صندوق ذخيره ارزی يا از محل وام تامين شود.
در حال حاضر هم با وجودي كه شركا افزايش سرمايه دادهاند و پول هم در حساب موجود است اما پول را پرداخت نمیكنند و پروژه متوقف شده و پيشرفتي ندارد.»
به گفته وزیر سابق نفت ایران، قرار بوده احداث از پالایشگاه ستاره خلیجفارس در عرض دوسال و نیم تمام شده و ایران از نظر تولید بنزین خودکفا شود اما با گذشت پنج سال احداث این پالایشگاه که تاکنون یک میلیارد و ششصد میلیون دلار برای احداث آن هزینه شده عملا متوقف شده است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود با اتمام احداث در سال ۱۳۹۰، بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در خاورمیانه باشد، بنابر گزارش خبرگزاریهای دولتی ایران ماهها حقوق کارمندان خود را نداده است.
ایران دارای نه پالایشگاه نفت در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، بندرعباس، اراک، آبادان، کرمانشاه و جزیره لاوان است.
این پالایشگاهها بخش کوچکی از بنزین مورد نیاز ایران را تامین میکنند. بر اساس آمارهای رسمی، سالانه حدود شش و نیم میلیارد دلار هزینه واردات بنزین به ایران است که بر اساس آمارهای غیر رسمی این رقم به ۱۰ میلیارد دلار میرسد.
سال گذشته محمود احمدینژاد ادعا کرده بود، «در صورت تحریم بنزین، ظرف یک تا دو هفته بنزین تولید خواهیم کرد.»
از سرگیری واردات بنزین
بعد از سخنان آقای احمدینژاد، وزیر نفت ایران از اجرای طرح ضربتی تولید بنزین در ایران خبر داد.
بر اساس این طرح، مجتمعهای پتروشیمی ایران همچون، امیرکبیر، جم، نوری و اراک، موظف شدند با تغییر کاربری بخشی از واحدهای تولیدی خود در کنار پالایشگاههای نفت ایران، بنزین تولید کنند.
بعد از مدت کوتاهی نمایندگان مجلس و برخی پزشکان از "سرطانزا بودن" بنزین تولیدده در واحدهای پتروشیمی خبر دادند.
عسگر جلالیان ، معاون کمیسیون انرژی در مجلس ایران گفته بود: «بنزین تولید شده در پالایشگاههای ایران غیراستاندارد و سرطانزا است. خطر عصبانیت مردم از کمبود بنزین، کمتر از خطر سرطان و مرگ برای آنها است.»
مرداد ۱۳۹۰، ناصر سودانی، نایب رئيس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده بود "به علت برخی مشکلات" دستور مجدد واردات بنزین به کشور صادر شده و قرار است ایران روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین وارد کند.
دویچه وله
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر