گفته مي شود نوسان شديد نرخ ارز حدود 30 تا 35 درصد افزايش هزينهها را به شرکتهاي هواپيمايي تحميل کردهاست. اين در حالي است که ايرلاينهاي داخلي همواره خواستار ارز دولتي يا سهميهاي از سوي بانک مرکزي بودهاند، اما تا کنون بانک مرکزي جوابي دراينباره ندادهاست.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ حمل و نقل ـ در شرايطي هر روز شاهد افزايش نرخ ارز در بازار تهران هستيم که کارشناسان ناوگان هوايي کشور اين اتفاق را يک مشکل جدي در راستاي تامين قطعات هواپيماها دانستند.
«محمد صادق ديجوري»، کارشناس مراقبت پرواز ضمن بيان اين مطلب که افزايش نرخ ارز مشکلات بسياري را در ناوگان هوايي ايران رقم ميزند به CHN، گفت: «نه تنها ارز يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار در صنعت حمل و نقل کشور است بلکه شامل همه صنعتهايي که به شکلي براي تداوم فعاليت خود نيازمند ارز هستند ميشود.»
وي خاطرنشان کرد: «تغيير 50 درصدي نرخ ارز، تاثير مستقيم بر شرکتهاي هواپيمايي دارد و شرکتهايي که قصد خريد قطعات خارج از ايران را داشته باشند دچار مشکلات جدي ميشوند.»
دي جوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين که در صورتي نرخ ارز به ثبات نسبي نرسد به طور حتم بخش صنعت و بالاخص اقتصاد کشور را تحت تاثير قرار ميدهد اذعان داشت: «تاکنون ارز دولتي براي ايرلاينها وجود نداشته و با هدفمندسازي يارانهها و ثبات قيمت بليت نرخ سوخت افزايش يافت که اين به نوبه منجر به ايجاد مشکلاتي در ناوگان هوايي کشورمان شد. پس از آن با افزايش نرخ ارز خريد قطعات و ارائه خدمات از سوي شرکتهاي هواپيمايي دچار بحران جدي ميشود.»
وي ادامه داد: «تحميل هزينه بالاي سوخت و افزايش نرخ ارز و همچنين مشکلاتي که صنعت حمل و نقل ايران در دوران تحريم با آن مواجه است بر مشکلات ناوگان هوايي بيش از پيش افزوده است.»
اين کارشناس مراقبت پرواز در ادامه خاطر نشان کرد: «ثبات قيمت بليت از يک سو و عدم تخصيص ارز دولتي به شرکتهاي هواپيمايي از سوي ديگر منجر به بيانگيزگي مديران صنعت حمل و نقل هوايي کشور شدهاست.»
به گفته وي، در صورتي که قيمت بليت هواپيما ثابت است بايد ارز هم با قيمت دولتي يا ثابت در اختيار شرکتهاي هواپيمايي قرار گيرد که تاکنون اين طور نبودهاست.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ حمل و نقل ـ در شرايطي هر روز شاهد افزايش نرخ ارز در بازار تهران هستيم که کارشناسان ناوگان هوايي کشور اين اتفاق را يک مشکل جدي در راستاي تامين قطعات هواپيماها دانستند.
«محمد صادق ديجوري»، کارشناس مراقبت پرواز ضمن بيان اين مطلب که افزايش نرخ ارز مشکلات بسياري را در ناوگان هوايي ايران رقم ميزند به CHN، گفت: «نه تنها ارز يکي از فاکتورهاي تاثيرگذار در صنعت حمل و نقل کشور است بلکه شامل همه صنعتهايي که به شکلي براي تداوم فعاليت خود نيازمند ارز هستند ميشود.»
وي خاطرنشان کرد: «تغيير 50 درصدي نرخ ارز، تاثير مستقيم بر شرکتهاي هواپيمايي دارد و شرکتهايي که قصد خريد قطعات خارج از ايران را داشته باشند دچار مشکلات جدي ميشوند.»
دي جوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين که در صورتي نرخ ارز به ثبات نسبي نرسد به طور حتم بخش صنعت و بالاخص اقتصاد کشور را تحت تاثير قرار ميدهد اذعان داشت: «تاکنون ارز دولتي براي ايرلاينها وجود نداشته و با هدفمندسازي يارانهها و ثبات قيمت بليت نرخ سوخت افزايش يافت که اين به نوبه منجر به ايجاد مشکلاتي در ناوگان هوايي کشورمان شد. پس از آن با افزايش نرخ ارز خريد قطعات و ارائه خدمات از سوي شرکتهاي هواپيمايي دچار بحران جدي ميشود.»
وي ادامه داد: «تحميل هزينه بالاي سوخت و افزايش نرخ ارز و همچنين مشکلاتي که صنعت حمل و نقل ايران در دوران تحريم با آن مواجه است بر مشکلات ناوگان هوايي بيش از پيش افزوده است.»
اين کارشناس مراقبت پرواز در ادامه خاطر نشان کرد: «ثبات قيمت بليت از يک سو و عدم تخصيص ارز دولتي به شرکتهاي هواپيمايي از سوي ديگر منجر به بيانگيزگي مديران صنعت حمل و نقل هوايي کشور شدهاست.»
به گفته وي، در صورتي که قيمت بليت هواپيما ثابت است بايد ارز هم با قيمت دولتي يا ثابت در اختيار شرکتهاي هواپيمايي قرار گيرد که تاکنون اين طور نبودهاست.
ايران پرس نیوز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر